خرید اتو

از گذشته تا به امروز همه دوست داشتند لباس‌هایی صاف، مرتب و تمیز داشته باشند این کار با شکل‌های مختلف که با روش‌های امروزی متفاوت بود انجام میدادند که بسیار سخت‌تر و دشوارتر بود. پوشیدن لباس مرتب در قرارهای کاری روزمره یا حتی در محل کار جزء ملزومات زندگی اکثر افراد محسوب می‌شد و بسیاری از مردم به ظاهر و لباس خود بسیار اهمیت می‌دهند و برای انتخاب و پوشیدن آن نهایت دقت را دارند. اتو از گذشته تا به امروز استفاده‌های زیادی داشته است و پوشیدن لباس اتوکشی شده علاوه بر حس خوبی که در درون افراد ایجاد می‌کند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس آنها نیز خواهد شد و لازم داشتن لباس مرتب خرید اتو درجه یک می‌باشد. اتوهای قدیم به شکل یک وسیله ساده فلزی و بسیار سنگین بودند، گاهی اوقات حتی از اتو برای خشک کردن البسه استفاده میکردند. سالهای درازی است که انسان‌ها از این وسیله برای صاف و مرتب کردن لباس‌های خود استفاده می‌کنند. کار با این وسیله سنگین مشقت زیادی می‌خواست و طبقه اشراف توانایی این را داشتند که فردی را استخدام کنند تا لباس هایشان را برایشان اتو کنند.

اتوهای قدیمی

در گذشته‌های بسیار دور از تابه‌هایی مخصوص استفاده می‌شد و این تابه‌ها ابزاری برای اتو کشیدن البسه‌ها بودند، آنها تابه‌های سنگین و آهنی را که وزن بسیار زیادی داشتند را روی آتش داغ می کردند و آن را روی پارچه می‌گذاشتند البته بین پارچه و اتو یک پارچه دیگر هم قرار میدادند تا دوده آتش لباس‌ها را کثیف نکند و با این کار پارچه صاف و تمیز می‌شد. تقریبا در قرن پانزدهم بود که تغییری در اتو حاصل شد آن هم این بود که جعبه‌هایی شبیه به اتو و از جنس فلز ساختند که درون آن را با ذغال پر می‌کردند و این کار باعث داغ شدن اتو می‌شد و دیگر نیاز نبود آن را روی آتش قرار داد و خبری هم از دوده آتش روی اتو و کثیف شدن لباس نبود.
نسل بعدی اتوها با سوخت گاز کار می‌کردند هر خانه‌ای که خط گاز داشت می‌توانستد اتو را به خط گاز وصل کنند، داخل اتوها یک ژیگلور یا سوزنده وجود داشت که گاز در آن جریان پیدا می‌کرد و باعث گرم شدن اتو می‌شد. برای روشن کردن اتو از کبریت استفاده می‌کردند نسل گازی اتوها کمک بسیاری به افراد خانه‌دار می‌کرد و می‌توانستند کارهای خود را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهند. از معایب این اتوها می‌توان به خطر نشت گاز و داغ شدن بیش از حد آن اشاره کرد که در ادامه توضیح در مورد آن صحبت شده است.
اتو گازی خطراتی را داشت به این علت که زیاد داغ میشد و شما نمی‌توانستید مدت طولانی از آن استفاده کنید و گاهی اوقات گاز نشت می‌کرد و موجب خسارت‌های سنگین می‌شد. ولی بدلیل سبک‌تر بودن آن در برابر سایر اتوهای قدیمی بیشتر از این اتو استفاده می‌شد و این اتوها مقدمه‌ای شدند تا اتوهای زیادی با سوخت‌های متفاوت وارد بازار شوند.آن سوخت ها شامل روغن، پارافین، گازوییل و سایر سوخت‌های دیگر بود.
اتوهای برقی بهترین نسل اتوها بودند چون برق در اکثر خانه‌ها وجود داشت، اولین اتوهای برقی سیم نداشتند و توسط یک پایه و به آرامی گرم می‌شند و مزیت اتوهای برقی وزن کم آنها بود. این اتوها روی یک پایه و به آرامی گرم و به سرعت سرد می‌شدند که این یک مشکل بزرگ محسوب می‌شد. بنابراین باید زود به زود این اتوها را گرم می‌کردند که وقت بسیار زیادی صرف این کار می‌شد. با پیشرفت تکنولوژی ساخت اتو پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرد و اتو در خانه‌ها به وسیله‌ای مهم و جزو لوازم ضروری خانه محسوب شد.
قبل از این که اتوی بخار اختراع شود مردم قبل از استفاده از اتو روی لباس آب میپاشیدند یا لباس را وقتی هنوز خیس و تر بود اتو می‌کردند. اتوی بخار یک مخزن آب داشت که آب گرم شده در آن به بخار تبدیل می‌شد و از طریق حفره‌های کوچک کفی اتو به الیاف البسه برخورد می‌کرد. اتوهای بخار امروزی صفحه‌ای سرامیکی و نچسب دارند که هیچگونه چسبندگی‌ای و برق آسایی ایجاد نمی‌کند و بیش‌تر اتوها بدنه‌ای مقاوم در برابر حرارت داشتند. امروزه انواع مختلفی از اتو وجود دارد که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه معرفی می‌شوند.

اتو بخار

اتو بخارها محبوب‌ترین نوع اتو هستند که به اتوهای خانگی شهرت دارند. این اتوها بین 1400 تا 3200 وات قدرت دارند شما میتوانید برحسب نوع و جنس پارچه درجه حرارت مورد نیاز خود را تنظیم کنید. برای انتخاب یک اتو خوب باید به توان و تکنولوژی‌های آن دقت شود، اتوها با توان 2400 به بالا جزو اتوهای خوب محسوب می‌شوند و تکنولوژی‌هایی مانند ضدرسوب، ضد چکه آب و کفی مقاوم در برابر خط و خش می‌تواند در قیمت اتو تاثیر داشته باشد. مدل‌های قدیمی این اتوها کف استیل داشتند که باعث برق افتادن پارچه می‌شد ولی امروزه اکثر اتو بخارها کف سرامیکی و تیتانیم دارند. برند‌های معتبر اتو از قبیل اتو فیلیپس، اتو تفال و اتو‌ بوش هستند که باکیفیت بالای محصولات خود توانسته‌اند توجه مشتریان را به خود جلب کنند.

اتو پرس

روز به روز به تولید دستگاه اتو پرس افزوده می‌شود آن هم به خاطر کارایی و به صرفه بودنش است، دیگر نیاز نیست هزینه‌ای صرف خشکشویی شود. در همه خانه‌ها یک اتو وجود دارد ولی خرید یک اتو پرس تجربه جدیدی است به عنوان مثال اتو کردن شلوار و پیراهن آسان‌تر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به اتو کردن پارچه‌ها و ملافه‌ها، باکیفیت بالا و سرعت بیشتر اشاره کرد. از معایت اتو پرس می‌توان به جای زیادی که اشغال می‌کند و ضعف اتو پرس‌ها در قسمت سرآستین و یقه اشاره کرد بنابراین اگر شما علاقه به داشتن اتو پرس دارید، باید در کنار آن یک اتو بخار دستی نیز تهیه کنید.

اتو مخزن‌دار

اتو مخزن دار طرفدار و خواهان زیادی دارد و در کارگاهای خیاطی برای شکل دادن به قسمت‌های مختلف البسه استفاده می‌شود. اتو مخزن‌دار بسیار قوی‌تر از اتوهای دستی عمل می‌کند و معایب اتو پرسی را ندارد در این دستگاه یک مخزن آب جداگانه در کنار اتو تعبیه شده است و کارکرد این وسیله به این صورت است که اتو با یک شیلنگ و سیم به مخزن متصل شده است. یکی از مزایای آن این است که با یک بار پرکردن مخزن آن میتوانید چندین بار از آن استفاده کنید در اکثر این اتوها بیش از یک لیتر آب جا میگیرد. بهتر است بدانید برای اتوکشی در اتوهای مخزن‌دار نیازی نیست مخزن را جا به جا کنید شما می‌توانید مخزن را ثابت روی میز قرار دهید و از اتو استفاده کنید. اتوی مخزن‌دار یکی از پرکاربردترین اتوها محسوب می‌شود چراکه اتو کردن البسه‌ها با حجم بسیار زیاد بخار  واقعا لذت بخش است و نیجه نهایی بی‌نظیر خواهد بود. فراوانی بخار باعث می‌شود چروک لباس زودتر از بین برود، حتی اگر البسه ضخامت زیادی داشته باشد از طرفی صفحه سرد این اتوی شگفت انگیز باعث می‌شود به الیاف البسه آسیبی نرسد.

نتیجه گیری

اتو یک وسلیه‌ی ضروری در منزل محسوب می‌شود در هر منزل وجود یک اتو الزامی است که شما می‌توانید آنها را در گونه‌های متفاوت مشاهده کنید. اتوهای بخار دستی محبوب‌ترین اتوها هستند و بیشتر افراد در منازل خود از اتوهای بخار دستی استفاده می‌کنند. اتوهای پرس نیز با سرعت خوبی که در اتو کردن دارند محبوب شمار عظیمی از افزاد هستند. و درآخر اتوهای مخرن‌دار در کیفیت و در عملکرد یکی از بهترین گونه‌های اتو محسوب می‌شود.